pátek 27. listopadu 2015

Šik po francouzsku - IV. - U vás doma - část druhá




Hezký večer!

Tak jak jste si užili pracovní týden?
Jak už jsem psala, vzhledem k tomu,
 že my máme doma marody, věnovala jsem péči nejen jim, 
ale i našemu domovu.
A protože jsem vám nedávno slíbila druhou část článku týkající se péče o domácnost,
tady je.

Už když jsem v létě četla první díl knížky,
 inspirovala jsem se tím, že jsem radikálně protřídila naše šatníky 
a ze skříní letělo všechno, co mělo nálepku, to se bude ještě někdy hodit.
A takhle jsem prolezla všechny skříňky a šuplíky a věřte nebo ne,
nejen v šatníku byly haldy nepotřebných věcí.
Nejvíce tohle pozoruji při důkladném úklidu pokojíčku,
 který děláme s dětmi několikrát do roka.
Pokaždé si říkám, kde se bere takových věcí, 
když jsme minule naplnily plný pytel na odpadky.
Ale je to tu znovu a pytel se zase nebezpečně plní...

Tentokrát jsme byli při předvánočním úklidu motivováni ještě jednou skutečností.
Nedávno jsem na mimibazaru nahlédla k jedné paní,
 která žije v Africe a věnuje se charitě.
Ukazovala jsem dětem fotky nemocných dětí,
 maminek, které čekají miminka,
 ukazovala jsem jim, jak veeelmi skromně žijí.
Nejprve byli zaražení, 
ale ani jsem je nemusela moc pobízet k tomu, 
jestli by jim nechtěli ze svých věcí něco vybrat.
Až mě dojímalo,
když jsem viděla, jak třídí své hračky 
a dávají na hromádku to, co by chtěli poslat dětem do Afriky. 
Občas jsem musela potlačit dojetí, když mezi vyřazenými hračkami
byly i ty, které měli v určitém věku moc rádi 
a měli k nim určitou citovou vazbu.
Bylo úžasné pozorovat,
 jak se jim hromádky zvětšují a jak sami mají radost z toho,
že by tohle a tohle mohlo někoho potěšit...
Zbytek věcí jsem protřídila tento týden,
 když leželi v postýlkách a pokojíček už je připravený komplet na příchod Ježíška :-)


Nikdy jsem nad úklidem nepřemýšlela a většinou jsem dělala vše automaticky a pravda - systematicky. 
Měla jsem na to prostě SVůJ systém :-)
Proto mě docela pobavilo, když autorka knížky pojmenovala to, 
co určitě zná každá z nás.

Totiž: exponovaná místa.

Jsou to místa, kde je největší provoz 
a která fungují na hromadění věcí jako magnet.
Když jsem se zamyslela, kde taková místa máme my, 
na některá jsem také přišla.

1. koš na prádlo v chodbě za dveřmi. Odkládám na něj igelitky, pokud v nich něco donesu, klíče, čepice, šálky...
2. polička v obýváku - zde odkládáme veškerou poštu, účtenky, zprávy od lékaře, slevové kuponky...
3. židle u kuchyňského stolu - zde si odkládám to, co si svléknu (ne že by se tu týdny hromadily věci, ale ony stačí i dva dny :-) 
4. a pak polička pod konferenčním stolečkem, kam rády odkládají svoje věci naše děti,
 i když musím říct, že tohle už se hoooodně zlepšilo :-)

Pravdou je, že pokud se člověk na tato místa zaměří 
a věci ukládá hned na své místo,
 rázem jsou tato místa prázdná, 
nebo alespoň na delší dobu, 
než tomu bývalo dříve :-)

A co takové stagnující prostory?
Že nevíte co to je?
Věřte, že určitě víte, 
jen nevíte, že se tomu tak dá říkat :-)
Mluvím z vlastní zkušenosti.
Jsou to totiž místa, 
které díky své "poloze" přitahují nahromadění věcí dlouhodobě,
a protože je nemáme hned na očích, 
tak nějak na ně nemyslíme do té doby,
 než je nahromadění už neúnosné...
U nás jsou asi nejtypičtějším stagnujícím prostorem právě šuplíky pod postelemi dětí v pokojíčku.
Řešením je opět časté návštěvy těchto prostorů,
až najednou zjistíte,
že už se tam nehromadí nepotřebné věci tak,
 jako dříve.

A protože koukám, že téma péče o domácnost a úklid je opravdu hodně obsáhlé,
můžu se k němu zase vrátit někdy příště:-)


Nedá mi to, abych se nezeptala i vás.
Máte taky své prostory, kde se vám nějakým záhadným způsobem hromadí věci?
A jaké to jsou?
Budu ráda, když mi napíšete,
 co a kde se hromadí u Vás doma....


Teď už Vám přeji dobrou noc a užijte si pohodový adventní víkend!


Vaše Radka



foto zdroj: http://www.adelightsomelife.com



5 komentářů:

  1. Ahoj...No u nás místo kde se hromadí kupa oblečení je žehlící prkno..Muž přijde z práce, šup s věcma na prkno...Muž přijde ze dvora, šup s věcma na prkno....Takže minulý víkend jsem prkno uklidila za skříň a světe div se, ono to jde si uklidit šaty do skříně!!!Užij si klidný adventní čas..Ila

    OdpovědětVymazat
  2. Radko moc hezký článek , s chutí jsem si ho přečetla :) . No přiznám se u nás se tohle děje pouze v garážích . Já mám v té mojí uschované sezóní dekorace , tak to bočas mrsknu jen tak . Ale tím , že právě takovéto kupení nenávidím dlouho to tak nezůstává. Na tohle jsem tak trošku pes :) .Skříně takto třídím každý půlrok , vše co už se déle nenosí letí do tříděného odpadu . Stále něco uklízím , takže u nás se podobné hromádky nekonají . Krásný advent

    OdpovědětVymazat
  3. Tak u nás je to kancelářská židle v pracovně. Kolikrát už ji ani nevidím, jak je zavalená haldou oblečení. Rady, mohla byh poprosit o kontakt na paní pracující v Africe. Máme doma kopec hraček. Anička je jediné vnouče a je to znát :-) Krásný advent! Petra z hájenky

    OdpovědětVymazat
  4. Radu, ale to víš, že mám také taková místa, jak už jsem ti jednou psala a jak jsi teď zmínila, polička pod konferenčním stolkem. no a taky v lince mám takovou rohovou skříňku a tam mám kuchařské sešity a pak tam skladuji různé účtenky (hromady účtenek) a pojistky a tak. no, kdybych dala pojistku nebo potvrzení o zaplacení hned do složky, bylo by to uklizené a v klidu, ale to je právě to KDYBY....
    přeji krásný předadventní čas. Majka

    OdpovědětVymazat
  5. Radko děkuji za velmi zajímavý článek. Po zamyšlení, jsem zjistila kolik takových míst mám doma. No a protože místo výzdoby a úklidu provádíme rekonstrukci, tak při generálním úklidu to vezmu i přes skrytá místa. Krásné adventní dny. Pa Jarka

    OdpovědětVymazat